Wanneer is de beste tijd om te posten?

Coosto.com onderzocht de drukst bezochte dagen en beste tijdstippen om te posten op de verschillende Social Media kanalen. Hieronder benoem ik voor enkele van de kanalen de bevindingen. Doe er je voordeel mee!

Instagram

Voor de meeste Social Media kanalen geldt dat er op doordeweekse dagen de meeste interactie is. Zo ook voor Instagram. Op donderdag is de meeste interactie en de piek ligt dagelijks rond 17.00 uur ‘s middags. Overigens is de interactie op Instagram over de hele dag gezien vrij stabiel. De piek is er dan wel om 17.00 uur, maar is niet zo opvallend dat je hier je hele hebben en houwen aan op moet hangen 😉

Ook op het gebied van de dagen is elke doordeweekse dag een dag met veel interactie. De piek ligt op donderdag, maar in principe kun je van maandag tot en met vrijdag de meeste interactie verwachten.

Let op: er is gekeken naar de Instagram Business accounts, niet naar de privé accounts. Het kan dus goed zijn dat het voor privé accounts andersom of in ieder geval heel anders is.

Facebook

Op Facebook vindt de meeste interactie op woensdagen plaats en ligt de piek dagelijks rond 19.00 uur ‘s avonds. Ook op Facebook vindt gedurende de gehele dag tussen 10.00-20.00 uur veel interactie plaats. Hier zijn echter wel duidelijkere pieken te zien om 12.00 uur en om 19.00 uur. Dit houdt in dat met name buiten werktijd de meeste interactie plaatsvindt. Goed om mee te nemen!

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk platform en het is dus ook niet gek dat zij in het weekend een flinke dip laten zien. Er is dan duidelijk minder interactie. Wat mij op LinkedIn opvalt is dat je post een langere houdbaarheidsduur heeft. Waar je bericht op Facebook en Instagram binnen een paar uur van de radar verdwijnt, wil deze op LinkedIn nog weleens uren of zelfs dagen later op de tijdlijn van 1 van je connecties tevoorschijn komen. Groot voordeel wat mij betreft!

Pinterest

Pinterest is een beetje de vreemde eend in de bijt in dit rijtje. Op Pinterest wordt namelijk een stuk minder gewerkt met likes en interacties. Dit meten zou dan ook een vertekend beeld geven. Coosto heeft hier gekeken naar de plaatsing van pins. De absolute uitschieter is de zondag. Wat verder opvallend is; de meeste pins worden rond 23.00 uur ‘s avonds geplaatst. Ja, zeker de vreemde eend in de bijt.

Pinterest is overigens wel een heel interessant medium. Het werkt namelijk als een zoekmachine, waardoor je pins een zeer langdurige houdbaarheid hebben, tot wel jaren! Dit maakt Pinterest heel interessant voor veel bedrijven en verklaart ook de langzaam, maar gestage groei in de afgelopen jaren.

Lees hier meer over de trends van Social Media in 2021.

Tot slot

Nog een paar tips over het inzetten van je zakelijke social media.

  • Gebruik bovengenoemde informatie als een richtlijn, maar trek je eigen plan.
  • Probeer uit wat voor jou het beste werkt; welke tijdstippen, welke dagen. Niet elke doelgroep zit op hetzelfde moment online.
  • Gebruik een planning tool voor het plannen van je berichten. Zo hoef je niet persé op donderdagavond om 19.00 uur klaar te zitten om je bericht op LinkedIn te plaatsen, dat laat je lekker voor je doen!
  • Reserveer één keer in de maand een moment om je berichten voor de volgende maand in te plannen. En laat hierbij ook wat ruimte over voor spontane acties. Het is fijn als het allemaal netjes en mooi gepland is, maar vergeet niet om je persoonlijkheid door te laten schemeren.

Social media uitbesteden? Check mijn aanbod aan Social Media pakketten!


Heb jij mijn E-book Een Social Media Plan maken al gedownload? Boordevol tips over hoe je jouw (nieuwe) product of dienst online in de markt kunt zetten, inclusief templates en 15 extra tips! Klik op de afbeelding voor meer informatie.

Laat een reactie achter