Mijn 5 favoriete tools

Iedereen gebruikt tientallen tools, zelfs vaak zonder dat je het in de gaten hebt. Ze zijn bedoeld om je (online) leven makkelijker te maken. Soms lukt dat, soms niet 😉

Ik geef je mijn favoriete tools, leg je uit waar ik ze voor gebruik en wat de kosten zijn.

1. Canva

Wat is het?

Zo langzamerhand heeft bijna iedereen wel gehoord van Canva. Voor wie het toch nog niet kent; in Canva kun je heel eenvoudig je eigen graphics maken, bewerken en delen (zoals bijvoorbeeld ook de afbeelding hierboven). Je kunt je eigen foto’s en afbeeldingen gebruiken, maar je hebt ook een enorme database aan iconen, foto’s, designs, etc. die je kunt gebruiken. Ook in de gratis versie heb je al heel veel opties en mogelijkheden!

Het bewerken van afbeeldingen is de meest gebruikte functie binnen Canva. Het wordt je dan ook behoorlijk makkelijk gemaakt. Zo kun je sjablonen kiezen die precies de juiste afmetingen hebben voor de gangbare Social Media kanalen. Je kunt de kleuren aanpassen naar je eigen huisstijl, je logo toevoegen, foto’s kiezen en kiezen uit tientallen gangbare lettertypen.

Maar Canva biedt nog veel meer dan alleen het bewerken van afbeeldingen. Om maar wat dingen te noemen:

  • Zo kun je flyers maken
  • Je eigen strip
  • Visitekaartjes
  • Facturen
  • Nieuwsbrieven
  • En nog veeeeeeel meer

Ook op het gebied van trainingen en lesmateriaal kun je heel veel sjablonen vinden op Canva. Zo zijn er bijvoorbeeld:

  • Lesplannen
  • Werkbladen
  • Lesroosters
  • Presentaties
  • Boekomslagen
Kosten

Je kunt al heel veel met de gratis versie, dus het is zeker interessant om eens te kijken of het ook iets voor jou is. Zo heb je direct toegang tot 250.000 sjablonen en 5 GB opslag.

Ga je voor een betaalde versie (€11,99 per maand), dan krijg je nog eens toegang tot meer dan 75 miljoen (!) hoogwaardige stockafbeeldingen, -video’s, -audio en grafische elementen, 100 GB opslagruimte en je kunt je creaties direct inplannen in de Contentplanner die toegang heeft tot o.a. LinkedIn, Pinterest, Facebook en (sinds kort) Instagram Business.

Meer weten? Ga naar canva.com.

2. Trello

Wat is het?

Trello gebruik ik sinds kort en ik merk nu al dat ik er baat bij heb. Het is een online project management tool waarin je makkelijk en overzichtelijk kunt samenwerken. Je werkt met borden, lijsten en kaarten. Een bord deel je bijvoorbeeld met team A en op dit bord werk je met lijsten die je bijvoorbeeld ‘Te doen’, ‘Mee bezig’ en ‘Gedaan’ noemt. Aan de lijsten voeg je kaarten toe, die je kunt toekennen aan jezelf of anderen. Je kunt aan deze kaarten opmerkingen, tijdlijnen en documenten hangen, zodat iedereen overal en altijd de benodigde informatie heeft.

In de praktijk ziet het er dan bijvoorbeeld zo uit:

Het bord heet Project Team Spirit. De lijsten heten To Do, Doing en Done en daaronder vind je de kaarten met taken. Het systeem werkt met een drag and drop systeem, dus je kunt de kaarten gemakkelijk van de ene naar de andere lijst verplaatsen.

Inmiddels werk ik met een eigen Bord waarin mijn to do’s staan en diverse borden waarin ik samenwerk met opdrachtgevers. Dit zorgt voor ruimte in mijn hoofd en overzicht voor mijzelf en mijn opdrachtgevers. Met de opdrachtgevers spreek ik eens in de week of maand af om zaken te bespreken. We nemen dan het bord mee en verplaatsen de gedane zaken naar afgerond en plaatsen nieuwe taken op het bord. Hiermee voorkom ik ook dat ik bedolven wordt met mails en appjes over de stand van zaken. De opdrachtgever kan immers zelf zien wat de stand van zaken is in het Trello bord!

En mocht ik toch een mail krijgen met een vraag over een specifiek project, dan kan ik deze rechtstreeks naar mijn Trello bord sturen om later te bespreken/ bekijken. Ideaal.

Zoals gezegd gebruik ik het nog niet lang en zit ik in de onderzoeksfase. Volgens mij kan er nog veel meer met power-ups en automatiseringen via Butler. Tot nu toe heb ik alleen de power-up Kalender toegevoegd, waarin ik Social Media content inplan voor opdrachtgevers.

Kosten

Je kunt gratis starten met Trello. Je kunt dan tot 10 borden aanmaken, wat in eerste instantie echt voldoende is. Per bord krijg je 1 power-up cadeau. Verder kun je onbeperkt lijsten en kaarten toevoegen en krijg je ook onbeperkte opslagruimte (met een maximum van 10mb per document). Zijn 10 borden niet meer voldoende of wil je meer power-ups gebruiken, dan kun je kiezen voor het Business Class abonnement van ongeveer €10,- per maand. Hierbij kun je onbeperkt power-ups toevoegen, krijg je een onbeperkt aantal borden en kun je deze in allerlei verschillende view opties bekijken, je kunt rapportages draaien en nog veel meer.

Ga voor meer informatie naar Trello.com.

3. Gekko

Wat is het?

Gekko is een heel fijn administratiesysteem. Ik heb absoluut geen verstand van cijfers en financiële administratie. Het kost me veel energie en daarom ging ik op zoek naar een systeem wat ECHT makkelijk werkt. In Gekko heb ik dit gevonden. Het is alles wat ik nodig heb en supermakkelijk in gebruik. En nu vind ik het zelfs niet meer erg om met de (financiële) administratie aan de gang te gaan!

Gekko biedt een compleet administratiesysteem met o.a.;

  • Urenregistratie
  • Rittenregistratie
  • Bankkoppeling
  • Automatische berekening van de BTW aangifte
  • Factureren
  • Overzichten van kosten per maand/ uren per maand of per opdrachtgever

Verder kun je in Gekko een offerte aanmaken, deze door de opdrachtgever via Gekko laten accorderen en er een factuur aan koppelen. Heel handig en tijdbesparend! Er is een Gekko app voor mobiel en desktop. Je kunt je uren timen binnen Gekko, je kunt heel makkelijk een klant toevoegen en koppelen aan de KVK gegevens en nog zo veel meer handigheidjes. En dat allemaal vanuit een heel overzichtelijk dashboard, waarbij logica voorop staat. Een kind kan de was doen!

Kosten

Om gebruik te maken van alle bovengenoemde opties, is het wel noodzakelijk een betaald abonnement te nemen. Er is een gratis versie, waar je in ieder geval de look en feel kunt bekijken, maar voor mij bleek dit al snel onvoldoende. Gelukkig is Gekko nog heel goed betaalbaar. Voor €10,- per maand heb je een heel fijn online administratiesysteem.

Meer weten? Ga naar https://www.getgekko.com/nl/.

4. OneNote

Wat is het?

OneNote is eigenlijk het online notitieboekje van Microsoft. Bij mij staat OneNote standaard open op mijn laptop. Ik stop er al mijn ideeën, hersenspinsels, plannen en notulen in. Ga ik naar een opdrachtgever, dan is de kans groot dat ik notities maak in OneNote. Waarom OneNote en niet bijvoorbeeld een Word document?

  • Je kunt mapjes maken in OneNote
  • Je kunt heel eenvoudig to do lijstjes in elkaar knutselen
  • Je kunt gewoon ergens beginnen te typen, zonder rekening te hoeven houden met lay-out of iets dergelijks (makkelijk voor snelle notities)
  • Je kunt bepaalde delen afschermen met een wachtwoord
  • Je kunt een pagina in 1 keer mailen
  • Je kunt er van alles in ‘plakken’ (afbeeldingen, documenten, etc.)
  • Je kunt er makkelijk in samenwerken
  • Synchroniseert op alle apparaten
Kosten

Het mooie is; er zijn geen kosten 🙂 Je kunt het gratis downloaden via https://www.onenote.com/download?omkt=nl-NL.

5. Colorzilla

Wat is het?

Colorzilla is een extensie voor je browser. Met Colorzilla kun je de code van elke kleur op je scherm opzoeken. Zeker met het maken van websites kan dit nog weleens van pas komen als een opdrachtgever bijvoorbeeld niet de kleurcode meer weet van zijn logo (om maar wat te noemen ;-)). Je download gratis de extensie via https://www.colorzilla.com/ en wanneer je een kleurcode wilt weten klik je op de extensie (rechtsbovenin je browser), gaat met je muis naar de betreffende kleur en krijgt dan direct de HEX (#) en RGB code te zien.

Kosten

Gratis!

Dit zijn ze dan; mijn 5 favoriete tools van dit moment! Zit er een handige tool voor jou bij die je nog niet kende? Laat het me weten! Altijd leuk om mensen te inspireren.

Laat een reactie achter